Кредо сучасного вчителя

Любити дитину такою, якою вона є, вірити в дитину, в її можливості!

Позакласні заходи

Всеукраїнський конкурс 

"Парки - легені міст і сіл!"

https://drive.google.com/file/d/0BxzmKPg_CzxXWUdTek1zSzNoTWM/view?usp=sharing

Акція "Жити в злагоді з довкіллям!"


Всеукраїнська акція "День зустрічі птахів!"

Семінар вчителів хімії та біології



Інтелект-шоу
«Найрозумніший»
(інтелектуально-розважальна гра з хімії)
Мета: закріпити та поглибити знання учнів з хімії; викликати інтерес до вивчення природничих наук; прищеплювати любов до навчання, викликати бажання розкривати таємниці хімії; пов’язувати свої знання з практикою. Виховувати комунікабельність, опановувати мистецтво мислити та робити логічні висновки.
Форма роботи: інтелектуальна гра.
ХІД ЗАХОДУ
Ведучий. Доброго дня, любі друзі й ша­новні гості! Ми раді вітати вас на інтелект-шоу «Найрозумніший», присвяченому видатній науці  — хі­мії.
Ведучий. Хімія... Із цією наукою тісно пов’язане наше сьогодення.
"Широко простягає хімія руки свої в справи людські". Ці слова Михайла Васильовича Ломоносова не втратили своєї актуальності і в наші дні. 

1-й учень.
      Нас хімія — наука-чарівниця —
Бере в свої долоні, мов цариця.
І каже: все вам дам, аби природі
Ви мною не завдали шкоди.
2-й учень.     
    Зайдеш у кабінет хімічний,
Навколо пластмаси органічні
І речовини різні металічні,
І Менделєєв у таблиці вічний.
3-й учень.
     Про одяг також слід нам пригадати.
Все до лиця — нема чого сказати.
І верх, і низ — без хімії ні кроку,
Усі ми тут гарнесенькі нівроку.
Це все вона — чудесниця-наука,
Хоча для когось і велика скука.

4-й учень.
А без продуктів, їжі як нам буть?
Білки і вуглеводи всім життя дають,
Якби ж сальця ще на додачу,
То завжди б мали ми удачу.
5-й учень.
Хоч хімія наука і не нова,
Вона дає таку пораду—
Нам працювати з нею треба знову,
Тоді наш вчитель буде радий!
 Ведучий.                         РЕКЛАМА ХІМІЇ
Важко навіть уявити,
Як без хімії прожити?
Чистить, миє і годує,
Живить, травить і лікує.
Ведучий:                    Посуд, меблі і тканини –
Це хімічні речовини
І повітря і вода;
Взагалі природа вся!
Хімію вивчай охоче –
І в халепу ти не вскочиш.
Знатимеш про неї все,
Вона користь принесе.
Ведучий: То ж запрошуємо вас на цей захід, який присвячений цій важливій науці, адже (разом) Ми любимо хімію!
 Ведуча.
        А зараз починаємо,
        Настав жаданий час.
        Я бачу людей дужих,
        До справи небайдужих.
        І всі вони прихильники
        Відомої науки.
 Ведучий: У конкурсі беруть участь дві команди. Давайте познайомимось з гравцями.
Команда ……. капітан команди…(представляється капітан команди), і команда ………, капітан команди…(представляється капітан команди)
Ведучий. За свої дії учасники будуть отримувати бали. Перможцем виявиться команда, яка набере найбільшу кількість балів.
Ведучий. Як і на кожному солідному конкурсі, ваші знання буде оцінювати компетентне журі. До його складу входять…
Гра є гра. Як у кожній грі, є переможці та переможені. І неважливо, кому сьогодні більше поталанить. Головне, щоб у цьому залі панувала атмосфера доброти і взаємопідтримки. Хай усім вам щастить!
І. Конкурс емблеми, назви команди і девізу
 Ведучий. Перша частина нашого конкурсу – конкурс емблеми, назви команди і девізу.
 Ведучий. Надаємо слово для представлення своєї команди, емблеми і девізу команді №1. Звернення до журі: Максимальна кількість балів цього конкурсу 5 балів.
 Ведучий. Надаємо слово для представлення своєї команди, емблеми і девізу команді №2.
 Ведучий. Журі оголошує результати першого конкурсу.
ІІ ТУР «ОРАТОР»
Тема. Навіщо ми вивчаємо хімію.
За 1 хв ви повинні нас переконати в необхідності вивчення хімії.
Журі оцінює ваші ораторські здібності за п,ятибальною системою.
ІІІ ТУР «МАЛЮНКИ»
Кожного дня ви використовуєте безліч предметів, але чи знаєте, з яких речовин вони складаються? Перед вами на столах лежать папірці з малюнками, де зображені різні предмети. Назвіть речовину, на яку вказує стрілка, а якщо можете, то і її формулу. За кожну правильну відповідь 1 бал.
img007.jpg
img008.jpg

Відповіді
1.    Залізо Fe
2.    Вода Н2О
3.    Графіт С
4.    Вольфрам W
5.    Водень Н2
6.    Парафін
7.    Вода Н2
8.    Ртуть Нg
9.     Крейда CaCO3
10.                        Вуглекислий газ СО2
ІV ТУР «УЧЕНІ ТА ЇХ ВІДКРИТТЯ»
На картках надруковані 10 прізвищ учених (позначено цифрами) та винаходи, що вони зробили (позначено буквами). Встановіть відповідність між прізвищами вчених та їх відкриттями. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Учені-хіміки

Їх винаходи
1. О. М. Бутлєров
2. Д. І. Менделєєв
3. С. А. Арреніус
4. А. Лавуазьє
5. Ж. Гей-Люсак
6. М. М. Бекетов
7. М. Фарадей
8. Ф. А. Кекуле
9. М. В. Ломоносов
10. А. Авогадро
а) Запропонував формулу бензину
б) Визначив склад повітря
в) Створив теорію хімічної будови
г) Запропонував сталу NА=6,02х1023
д) Засновник атомно-молекулярного вчення
е) Створив періодичну систему елементів
ж) Запропонував поділити речовини на електроліти та неелектроліти
з) Відкрив закон об,ємних відношень
и) Запропонував теорію електролітичної дисоціації
к) Склав витискувальний ряд напруг металів
Відповіді:
1.    В
2.    Е
3.    И
4.     Б
5.    З 
6.    К 
7.     Ж
8.     А
9.    Д
     10 Г
                                   Пісня
Лунає пісня
Ти зізнайся мені,
Звідки в тебе ці чари.
Я без тебе всі дні
У полоні печалі.
Приспів
Хімія мила, нерозгадана сила.
Ти у мене єдина, тільки ти, повір!
 Подаруй мені вроду,
Порошки, мило, соду
Та очищену воду з синіх гір.
Який крем мені взять,
Щоб лишитись красивій,
І шампунь, щоби мать
Вам волосся на диво!
Приспів



V. Конкурс “Хімічний кросворд”
Ведучий. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
Результат пошуку зображень за запитом "тиждень хімії та біології малюнки"

Поки журі підбиває підсумки конкурсу, глядачі розгадують ребуси.
Результат пошуку зображень за запитом "тиждень хімії та біології малюнки"


Пов’язане зображення

VI. Конкурс «Загадки»
Кожній команді, по-черзі, задається по 5 загадок. Кожна загадка оцінюється в 1 бал.
1 команда
Струму добрий провідник,
В світі третій мандрівник
(у відсотковому вираженні посідає третє місце на Землі).
З букви «А» я починаюсь,
Срібно-білий я й згинаюсь.
А іще зовусь«крилатим» —
Спробуй мене відгадати.                (Алюміній)

У тридесятому царстві,
У всім відомім государстві були собі сім братів — ?
І вісім сестер — ?
Кожна мала по дві дочки — ?
А п'ять братів— по два синочки —
Якщо ти хімію вивчаєш,
Загадку швидко відгадаєш.            (Періодична система)

Хто у реакції байдики б'є,
А реакцію прискорює?                 (Каталізатор)

Скажи мені, друже,
Коли так бува:
При таненні льоду
Не тече вода?           (Сухий лід)

Чорний Іван —дерев'яний кафтан.
Де носом поведе, там мітку прокладе.          (Олівець)



2 команда
Молоком мене зовуть,
А щоб пити — то не п'ють. 
То що ж то за молоко таке?        («Вапняне» молоко)

Із благородних він металів,
Про нього деякі деталі:
На нього дивишся, а себе бачиш,
Коли смієшся ти чи гірко плачеш,
Шукаєш в ньому вроди і краси.
Коли ж у воду трохи додаси —
Цілющою проста вода стає,
Людині сили і здоров'я додає.             (Срібло)

Видозмін аж дві він мас.
Із пробірки воду витісняє.
Цілий клас сполук за ним назвали —
Без нього й нас не будо б з вами.            (Кисень)

Він хитро на сполуки діє:
З лугами — синіє.
З кислотами він червоніє.                (Лакмус)

  Що за чиж на темнім полі
Креслить носом білий слід?     (Крейда) 

VII. Хімічна вікторина.
 Ведучий. За кожну правильну відповідь команда отримує один бал.
 Ведучий. Назва якого хімічного елемента походить від назви півострова? (Скандій).
 Ведучий. Які хімічні елементи названі на честь частин світу? (Європій, Америцій).
 Ведучий. На який хімічний елемент багата морська капуста – ламінарія ? (Йод).
 Ведучий. Частинка, що рухається навколо ядра? (Електрон).
 Ведучий. Хімічно неподільна частинка? (Атом).
 Ведучий. Назва яких хімічних елементів відповідають назвам країн? (Германій, Францій).
 Ведучий. Якого хімічного елемента найбільш потребує рослина під час утворення і достигання насіння? (Фосфор).
 Ведучий. Які хімічні елементи названі на честь учених? (Менделєвій, Енштейній, Кюрій, Резерфордій).
 Ведучий. Назви яких хімічних елементів відповідають назвам планет? (Меркурій, Уран, Нептуній, Плутоній).
 Ведучий. Якщо повірити стародавньому історику, то під час походу Олександра Македонського в Індію, офіцери його армії хворіли на шлунково-кишкові захворювання рідше, ніж солдати. Їжа і напої були однаковими, а металічний посуд – різним. З якого металу був цей чудовий посуд? (Срібло).
 Ведучий. Негативно заряджений йон? (Аніон)
 Ведучий. Позитивно заряджений йон? (Катіон).
 Ведучий. Для підбиття підсумків надаємо слово журі.
Члени журі оголошують підсумки третього конкурсу.
VIII. Конкурс «Соціальна реклама»
         Команди по-черзі, представляють соціальну рекламу «Хімія у побуті».
ІX.  Конкурс капітанів.
Капітани команд, на аркушах паперу, виконують тестові завдання
1.  З перелічених учених виберіть того, хто був хіміком:
А) Конфуцій                               в) Даль
Б) Сухомлинський                     г) Авогадро  
2. Назвіть ученого, який не був хіміком?
А) Лавуазьє                                 в) Берцеліус
Б) Менделєєв                              г) Спіноза
3. Періодичний закон був сформульований :
А) Ломоносовим                               в) Парацельсом
Б) Менделєєвим                                 г) Мейєром
4. Дейтерій це -? :
А) Ізотоп Гідрогену                  в) речовина, що впливає на здібності людини
Б) назва радикала                      г) позитивна частинка, що міститься ядрі атома
5. Із запропонованих металів укажіть той, що не є лужним:
А) Сu (Купрум)                              в) Na(Натрій)
Б) Rb  (Рубідій)                               г) Li(Літій)
6. Електрон, що має форму обертання навколо ядра атома у вигляді кулі, називається :
А) d- електроном                               в) s- електроном
Б) f- електроном                               г)  р-електроном
7. Складні речовини, до складу яких входить Гідроген і кислотний за­лишок:
А) солі;
Б) кислоти;
В) оксиди;
Г) луги.
8. Властивість атомів хімічного еле­мента з'єднуватися з певним чис­лом атомів того самого або інших хімічних елементів:
А)   склад;
Б)   реакція;
В)   валентність;
Г)   формула.
9. Вертикальний стовпчик, у якому один під одним розміщені подібні за властивостями елементи:
А)   група;
Б)   період;
В)  орбіталь;
Г)   вищі оксиди.  
10. Речовина, яка становить 21 % по­вітря:
А)  кисень;
Б)  азот;
В)   водень;
Г)   залізо.   
1-ий ведучий. Поки члени журі підбивають підсумки  останього конкурсу і готуються до оголошення результатів учасники гри виконують пісню.
ПІСНЯ «ТРИ БЕЛЫХ КОНЯ»
      Хімічні знаки в нас живуть у класі,
      А ми на них все косимо.
      Кажуть, їх запам'ятати просто,
      Кажуть, їх запам'ятати просто,
      А ми вчимо, вчимо, вчимо їх і вчимо.
      А ми вчимо, вчимо, вчимо їх і вчимо.
Приспів
      І живуть поміж нас
      і сміються із нас
      Алюміній, залізо і цинк,
      Альдегіди, спирти,
      вуглеводи й білки —
      Вся наука складається з них.
     
      А водень, кисень — це царі науки,
      Без них ми дня не проживем.
      Коли будемо летіти в космос,
      То їх з собою заберем.
      І полинемо ми, полинемо ми,
      На місяць, а може, на Марс.
      І, мабуть, тоді, і мабуть тоді
      Весь Всесвіт узнає про нас.
Журі підбивають загальні результати конкурсів.
Команду переможців нагороджують заохочувальними призами і грамотами.
 Ведучий. Дякуємо всім учасникам і вболівальникам за участь у нашому хімічному конкурсі. До наступних зустрічей!
Додатковий конкурс (якщо потрібно)
1.У наведеному переліку вкажіть :
1. тіла: а)цукор, б)цегла, в)дріт, г)залізо;
2. чисті речовини : а)молоко, б)повітря, в)цукор, г)мідь;
3. суміші: а) грунт, б)кисень, в)крейда, г)морська вода.

2. Суміш цукрової пудри та крейди можна розділити за допомогою :

а)відстоювання;
б)фільтрування;
в)випаровування;
г)магніту.
3. Явища, що належать до фізичних :
а)горіння дров;
б)витягування мідного дроту;
в)кипіння води;
г)почорніння срібної ложки.


Конкурси
Команда
(кількість балів)
Команда
(кількість балів)
Конкурс емблеми, назви команди, девізу




Конкурс «Оратор»


Конкурс «Малюнки»


Конкурс «Учені та їх відкриття»


Конкурс «Хімічний кросворд»


Конкурс загадок з хімії




Хімічна вікторина




Конкурс «Соціальна реклама»


Конкурс капітанів







Тиждень БЖ "Легко вогник запалити, та непросто загасити"
Усний журнал з елементами практичної діяльності
Тема: «З вогнем не жартуй!»         
Мета: сформувати уявлення про пожежі в історії людства, повторити про дії в разі пожежі та знаки пожежної безпеки; як надавати допомогу при опіках; сприяти формуванню у школярів стійкої мотивації щодо питань безпеки життєдіяльності, збереження свого здоров’я, досягнення тактичної та психологічної підготовленості з пожежної безпеки. Розвивати мислення, пам'ять, увагу, вміння робити власні висновки, самостійність. Виховувати дисциплінованість, культуру поведінки, повагу до професії пожежника. 
Обладнання: картки із запитаннями для обговорення в парах, знаки пожежної безпеки (малюнки), кросворд «Пожежна безпека», тести «Правила пожежної безпеки», лялька.
Методи та методичні прийоми: випереджувальне завдання (повідомлення), робота в парах, демонстрація надання першої допомоги при опіках (використовуючи ляльку), кросворд, тести.
Хід заходу
            Один з учнів виступає з попередньо підготовленим повідомленням на тему: «Пожежі в історії людства»
Пожежі в історії людства
Пожежі з давніх-давен були одними з найтяжчих народних лих. Проти великої пожежі людина іноді буває просто безсила. У давнину саме через страшні наслідки пожежу вважали Божою карою.
   Через відсутність відповідної техніки пожежу зупинити було практично неможливо. Історії відомі випадки, коли під час пожежі повністю були знищені цілі міста.
Так, під час правління імператора Нерона, в 64 р.н.е. пожежа в Римі тривала 6 днів. У вогні загинули тисячі людей.
 У середні віки великі міста Європи систематично спустошувалися пожежами. Неодноразово горіли Київ і Москва. Страсбург у 14 ст. горів 8 разів. Двічі дотла вигоряв Берлін. У 1666 р. 5 днів тривала пожежа в Лондоні.
В 1811 р. сталася масштабна пожежа в Києві на Подолі. Три дні горіли дерев’яні будинки, паркани і навіть сади.
Одним з найдраматичніших епізодів війни з наполеонівськими арміями стала вереснева 1812 р. пожежа в Москві. З 9151 будинку, що було на той час у місті, згоріло 6596.
 Велика чиказька пожежа вважається однією з найбільших пожеж в історії людства. Вона сталася в 1871 р. Була знищена більша частина міста. Після пожежі влада вирішила, що відновлювати місто за старими проектами не має сенсу, і вирішила повністю змінити вигляд Чикаго, перетворивши його на найсучасніше на ті часи місто світу.
 Залізнична катастрофа під Уфою сталася в 1989 р. Два зустрічних потяги загорілися через витік газу з пошкодженого газопроводу. Пожежа забрала життя 645 осіб, ще близько 600 було поранені. Ця катастрофа є однією з найбільших залізничних катастроф у світі.
 Окремим пунктом у списку найбільших пожеж можна виділити численні лісові пожежі. Ці катастрофи характеризуються величезними збитками для природи і складністю проведення вогнегасних робіт. Досить часто горять ліси в Херсонській області.
Дії в разі пожежі
На столах лежать картки із запитаннями, на які учні  відповідають після обговорення в парах.
У разі виявлення пожежі (ознак горіння, до яких відносяться: полум'я, дим, запах диму, характерне для горіння потріскування тощо) кожний громадянин зобов'язаний:
·        негайно повідомити про це телефоном пожежну охорону. Для виклику державної пожежної охорони в автоматичній телефонній мережі встановлено єдиний номер - 101. При цьому необхідно назвати адресу об'єкта, вказати кількість поверхів будівлі, місце виникнення пожежі, обстановку на пожежі, наявність людей, а також повідомити своє прізвище;
·        вжити (по можливості) заходів до евакуації людей, гасіння (локалізації) пожежі та збереження матеріальних цінностей;
·        якщо пожежа виникла на підприємстві, повідомити про неї керівника чи відповідну компетентну посадову особу та (або) чергового по об'єкту;
·        у разі необхідності викликати інші аварійно-рятувальні служби (медичну, газорятувальну тощо).
   Після виклику пожежної охорони, необхідно попередити про це усіх, хто знаходиться поряд, після чого евакуюватися самому та за можливості допомогти в евакуації іншим, особливо особам похилого віку та дітям, запобігаючи при цьому виникненню паніки.
Для обмеження циркуляції повітря, яка здатна збільшити швидкість горіння, перед тим як вийти зачиніть за собою всі двері. Якщо дозволяє час, перекрийте газ та відключіть електрику.
Якщо пожежа виникла в приміщеннях над Вашою оселею.
Варто вжити запобіжних заходів для зниження можливих втрат від води, яку проливають в процесі гасіння пожежі. Для цього необхідно відключити усі електроприлади, а краще повністю знеструмити приміщення, відсунути від стін меблі, прикрити великогабаритні предмети, обладнання, речі поліетиленовою плівкою, ковдрами тощо.
Якщо пожежа виникла в помешканні під вашою оселею
Вам доведеться виявити більшу витримку. Перед тим як виходити через двері, їх треба трохи прочинити (ні в якому разі не можна різко відкривати або вибивати двері, бо миттєвий доступ кисню може викликати викид полум'я). Тому під час пожежі двері треба відчиняти з особливою ретельністю: стати на коліно обличчям до дверей і виставити одну ногу вперед на відстань 50мм від дверей, трохи прочинити двері, прикриваючи корпус тіла дверним полотном, що забезпечить Ваш захист від перепаду температури і впливу полум'я .
Після того, як Ви прочинили двері, необхідно витримати декілька секунд і оцінити обстановку. Якщо Ви впевнилися, що на шляху виходу з будівлі ще немає сильного задимлення та високої температури, необхідно не втрачаючи жодної секунди, негайно залишити будинок, рухаючись по коридорах та сходових клітинах.
Користуватися ліфтом у разі пожежі категорично заборонено!
 Ліфтова шахта є шляхом для розповсюдження диму та отруйних продуктів горіння. До того ж при пожежі ліфт часто відключають і можна опинитися в пастці між поверхами.
Якщо Ви опинились у приміщенні відрізаними вогнем, димом, високою температурою від основних шляхів евакуації.
 Насамперед необхідно перешкодити доступу диму і продуктів горіння у ваше приміщення, для чого негайно закрити усі щілини у дверях та під ними ганчірками, рушниками, шторами тощо.
Без крайньої необхідності, не рекомендується використовувати синтетичні тканини, бо їхнє горіння (термічний розклад) супроводжуються утворенням високотоксичних речовин та їдкого диму. Якщо у приміщенні є вода, то усі ганчірки для захисту дверей необхідно змочити.
У задимленій зоні потрібно рухатися поповзом.
Більшість нагрітих газоподібних отруйних речовин та дим скупчуються у верхній частині приміщення, крім того у приміщенні, де відбувається горіння
температура на рівні очей у 6 разів вища, ніж температура на рівні підлоги!
До того ж унизу буде більш висока концентрація кисню, необхідного для дихання.
Коли Ви опинились біля вікна, трохи прочиніть його та дихайте через щілину. Чекайте на допомогу. Коли допомога (пожежні підрозділи) прибула,намагайтеся привернути до себе увагу
Ніколи не стрибайте з вікна без самої явної на це необхідності (кожен другий стрибок з четвертого поверху при пожежі є смертельним). Якщо стрибати все ж таки прийдеться, спочатку викиньте за можливості через вікно м'які речі: матрац, подушки тощо, постарайтесь залізти на підвіконня, повиснути на ньому на руках, щоб зменшити висоту падіння, і відштовхнувшись, стрибайте, спрямовуючи ваше падіння на м'які предмети, які ви скинули.
Після того, як Ви залишили будинок, де відбувається пожежа, не вертайтесь, навіть якщо це здається безпечним! Дим, продукти горіння, раптовий "ривок" полум'я можуть спіймати вас в пастку. Прибуття пожежної охорони необхідно чекати на безпечній відстані.
Щоб запобігти швидкому розповсюдженню пожежі, до прибуття пожежників не рекомендується відкривати вікна.
Необхідно пам'ятати, що малі діти у разі пожежі від страху часто ховаються під ліжка, в шафах, забиваються в куток.
Знаки пожежної безпеки
Знаки пожежної безпеки призначені для привернення уваги людей до безпосередньої небезпеки, попередження про можливу небезпеку.
Забороняючі знаки (один з учнів, використовуючи малюнки, пояснює та розповідає).
·        Забороняється користуватися відкритим вогнем.
·        Забороняється куріння.
·        Забороняється гасити водою.
·        Забороняється користування електронагрівальними приладами.
Попереджувальні знаки (один з учнів, використовуючи малюнки, пояснює та розповідає).
·        Обережно! Легкозаймисті речовини.
·        Обережно! Небезпека вибуху.
Вказівні знаки (один з учнів, використовуючи малюнки, пояснює та розповідає).
·        Вогнегасник.
·        Пункт сповіщення про пожежу.
·        Місце куріння.
·        Пожежний кран-комплект.
·        Дозволяється користування електронагрівальними приладами.
·        Виходити тут.
     
1                                           2                            3                                              4
 
            5                         6




                             
                            7                                                                    8

                   

                               9                                                                        10
                    
                            

                         11                                                                                12
                     
                
                

 Перша допомога при опіках
Вчитель:
При безпосередньому контакті з полум'ям, розжареними предметами, поверхнями устаткування, рідинами, що горять, виникають термічні опіки. При пожежі частіше всього спостерігаються опіки полум'ям. Вогонь може уразити відкриті ділянки тіла, при цьому найчастіші опіки обличчя та рук. Найнебезпечніші опіки з'являються від одягу, що горить, який складно загасити або скинути. Горіння одягу протягом 1-2 хв може призвести до тяжких опіків, здатних викликати летальний кінець.
 Від чого залежить ступінь тяжкості опіків? (ступінь тяжкості опіків залежить від глибини та площі термічного ураження шкіри та тканин).
Учні розповідають, що існує чотири ступені опіків (використовують таблицю на дошці) та пояснюють, які засоби із запропонованих на вибір можна використовувати для надання першої допомоги при опіках, а які ні і чому.
·        Опік I ступеня уражає самий верхній шар шкіри - епідерміс. Омертвляння глибше розташованих шарів не відбувається. Це найлегший ступінь опіку, який характеризується почервонінням шкіри, набряком та болем. Видужування настає без подальшого лікування через 3-6 діб.
·        Опік II ступеня характеризується утворенням пухирів, наповнених прозорою жовтуватої рідиною, тому що під впливом високої температури епідерміс відмирає та відшаровується, а під ним накопичується тканинна рідина. Пухирі можуть виникнути відразу після опіку або через деякий час. Розміри та форма пухирів різні, іноді вони зливаються в один. Вміст великих пухирів поступово згущається, стає желеподібним. При опіку II ступеня пошкодження глибоких шарів шкіри немає. Тому якщо не потрапляє інфекція, опікова рана загоюється самостійно через 2-3 тижні без утворення грубих рубців.
·        Опік III ступеня поділяють на групи А та Б. При опіках IIIА ступеня настає неповне омертвляння саме шкіри зі збереженням її паросткових зон. При опіку IIIБ ступеня шкіра уражається на всю глибину.
·         Опік IV ступеня виникає при дії на тканини вельми високих температур. Це найтяжча форма опіку, при якій уражається шкіра, м'язи, сухожилля, кістки тощо.
Опіки I, II, IIIА ступенів належать до поверхневих. Вони можуть загоюватися самостійно з повним відновленням шкірного покриву навіть на великій площі опіку. Глибокі опіки III Б та IV ступенів принципово відрізняються тим, що загоюються рубцюванням та здебільшого вимагають хірургічних методів лікування, які полягають у пересадці шкіри.
Перша допомога повинна бути спрямована на припинення впливу високої температури на потерпілого. Вертикальне положення тіла сприяє розповсюдженню опіків на обличчя, загорянню волосся та ураженню органів дихання. Тому потерпілого кладуть в горизонтальне положення та швидко гасять одяг, що горить, будь-яким способом накривають покривалом, заливають водою, закидають піском, замазують рідкою глиною або брудом. (учні демонструють свої дії, використовуючи  ляльку)
При невеликому опіку (I ступеня) необхідно підставити обпечене місце під струмінь холодної води та тримати до стихання болі, а потім змазати уражену ділянку спиртом або одеколоном, не накладаючи пов'язки.
При сильних опіках та утворенні пухирів необхідно накласти на них стерильну антисептичну пов'язку. У разі відсутності такого роду матеріалів використовують чистий рушник, простирадло, хустинку тощо.
При великих опікових ураженнях шкіри треба негайно викликати швидку допомогу, закутати потерпілого чистими пропрасованими рушниками, простирадлом, дати знеболювальні препарати та велику кількість рідини (чай, мінеральну воду).
При сильних опіках не можна:
·        обробляти шкіру спиртом, одеколоном (це викликає сильну печію та біль);
·        проколювати пухирі, що утворилися (вони охороняють рану від інфекції);
·        змащувати шкіру жиром, розчином брильянтовим зеленим, міцним розчином марганцевокислого калію, засипати порошками (це перешкоджає подальшому лікуванню);
·        зривати прилиплі до місця опіку частини одягу, доторкатися до нього руками (може потрапити інфекція);
·        дозволяти потерпілому самостійно пересуватися (можливий шок);
·        поливати пухирі та обвуглену шкіру водою.
При сильних опіках обов'язково звертатися по медичну допомогу.





Кросворд «Пожежна безпека»






1 е










л







2 к
и
с
е
н
ь








к










т








3 г
о
р
і
н
н
я





4 п
о
ж
е
ж
а




5 ц
у
п
к
а








р









6 д
и
м




7 г




л




8 в
о
г
н
е
г
а
с
н
и
к

р




д





ю




и





ч










і










1.   Прилади, які не можна гасити водою. (Електроприлади)
2.   Речовина, якою «живиться» вогонь. (Кисень)
3.   Процес із виділенням тепла і світла. (Горіння)
4.   Процес неконтрольованого горіння. (Пожежа)
5.   Тканина, яку можна використовувати при невеликому займанні.        
           (Цупка)
6.   Супроводжує горіння. (Дим)
7.   Матеріали, які легко займаються. (Горючі)
8.   Прилад для гасіння пожеж. (Вогнегасник)

Тести  «Правила пожежної безпеки»  
1.     Якщо виникне пожежа, як ви будете діяти?
а) зателефоную по 101;                                  б) покличу на допомогу сусіда;
в) втечу, нікому нічого не сказавши.
2.     Якщо кімната почала наповнюватися їдким димом, що ви будете робити?
а) відчиню вікно, залишу відкритими двері;
б) буду просуватися до виходу;
в) закрию рот і ніс вологою ганчіркою і буду просуватися до виходу.
3.     Загорілася електромережа, ваші дії?
а) буду гасити її водою;
б) знеструмлю мережу, потім почну гасити;
в) буду кликати на допомогу.
4.     Що робити, якщо на вас загорівся одяг?
а) буду бігати, зриваючи одяг;
б) впаду, буду качатися, збиваючи полум’я;
в) завернуся у ковдру.
5.     Що треба робити, якщо при приготуванні їжі загорілася олія на сковороді?
а) ввимкну вогонь, накрию сковороду кришкою;
б) буду гасити водою;
в) спробую винести сковороду на сходи до сміттєпроводу і вилити туди олію.
6.     Ви розпалюєте газову колонку або духовку газової плити. Сірник згас, а ви не встигли запалити газ, що ви будете робити?
а) дістану новий сірник і ще раз спробую підпалити;
б) перекрию газ;
в) перекрию газ та перевірю тягу.
7.     Якими будуть ваші дії, якщо вис відрізало вогнем у квартирі на п’ятому поверсі?
а) вологими рушниками та простирадлами закрию щілини по периметру двері, скоротивши приток диму;
б) відкрию вікно і покликаю на допомогу;
в) зроблю мотузку з простирадл, прив’яжу до батареї опалення і стану спускатися;
г) стану голосно кричати.
8.     Що ви будете робити, якщо побачите як на лісовій полянці горить минулорічна трава?
а) пройду мимо;
б) намагатимусь загасити вогонь, закидаючи його землею;
в) повідомлю про пожежу дорослим
9.     Ви побачили, що маленькі діти кидають у вогонь папір, аерозолі. Що ви будете робити?
а) зупиню, роз’ясню, що це — небезпечно;
б) пройду мимо;
в) намагатимусь звернути увагу дітей на інші біль безпечні заняття.


Підсумок.
Учитель.
Молодці! Ви сьогодні дуже гарно попрацювали, і я сподіваюся, що ви взяли з цього заняття багато корисного. То ж давайте підсумуємо, які основні дії у разі виявлення пожежі?
Бережіть своє здоров’я та поважайте професію пожежника!



Тестування «Правила пожежної безпеки»
Кросворд «Пожежна безпека» (робота в парах)
Знаки пожежної безпеки
Демонстрація надання першої допомоги при опіках


Тиждень БЖ "Азбука безпеки на дорозі!"
Година спілкування (з використанням інноваційних технологій)
«Азбука безпеки на дорозі»
Мета: перевірити в учнів знання правил дорожнього руху, познайомити з новими  правилами; з'ясувати, як учні засвоїли правила безпеки руху велосипедистів, як зрозуміли основні вимоги до руху велосипедистів; дотримуватися безпеки на дорозі і в транспорті; учити поважати правила дорожнього руху; розвивати пам'ять, логічне мислення, уміння міркувати і висловлювати власну думку; виховувати почуття відповідальності за власне й чуже життя і здоров'я.
Обладнання: кросворд (на плакаті), посібник «Правила дорожнього руху України», ілюстрації дорожніх знаків, мультимедійна презентація про безпеку на дорогах, аркуш паперу із запитаннями про правила для велосипедистів, пам’ятка з правил дорожнього руху.
Хід заходу
 – Доброго дня, діти! Сьогодні, на годині спілкування, ми розглянемо дуже важливу тему і виконаємо багато цікавих завдань. А щоб дізнатися, про що йтиме мова, я пропоную вам розгадати невеличкий кросворд.

7






1





8




2
9






















4














5











3







6









3. Біжать чотири брати
один одного не можуть
 наздогнати.
(Колеса)

8. Як переходиш вулицю,
То завжди зупинись,
І перш за все з увагою
На мене подивись.
Я шлях вкажу надійний,
Де небезпек нема,
Трикольорові очі
Я маю недарма...
(Світлофор)

                                           7. Маленькі будинки                                              
по рейках біжать,
Хлопчики й дівчатка
в будиночках сидять.
(Трамвай)

9. З рогами, а не коза,
Є сідло, а не кінь.
З педалями, а не рояль,
З дзвоником, а не двері.
(Велосипед)
4. Наче пташка він летить,
Але всім на лихо
Він реве, кричить, тріщить,
Бо не може тихо.
Є два колеса у нього
Сила й швидкість також є.
Швидко мчить він по дорогах,
Має ім`ячко своє.  (Мотоцикл)

5. На колесах їде хата,
А у ній людей багато. (Автобус)

6. Така я велика, що й кінця не маю;
Лежу собі тихо, нікого не займаю.
Тільки добрі люди
День і нічку топчуть груди. (Дорога)

1. Ця тварина непроста:
Без копит і без хвоста.
Не гуляє, не біжить –
Серед вулиці лежить. (Зебра)

2. Я не їм вівса, ні сіна,
Дайте випити бензину.
Усіх коней обжену,
Кого хоч наздожену! (Автомобіль)


-  Правильно, діти! Сьогодні ми з вами поговоримо про дорожній рух і його правила.  Ми не можемо уявити свого життя без транспорту, без доріг, світлофорів, пішохідних переходів. Відстані між районами, установами, магазинами такі значні, що подолати їх можна тільки за допомогою транспорту.
Отже, транспорт - наш вірний друг! Але, забуваючи про власну безпеку, нехтуючи правилами дорожнього руху, люди можуть стати жертвою своєї необдуманої поведінки. Адже транспорт може бути не тільки корисним, а й небезпечним, якщо не знаєш правил дорожнього руху.
- Діти, а як ви думаєте, коли з’явилися правила дорожнього руху?  
-  Щоб машини вправно їздили по дорозі, люди придумали правила дорожнього руху. В січні 1683 року Петро І видав наказ про введення правил дорожнього руху, та справжні правила почали діяти лише через 125 років. Ці правила вказували, де можна було їздити, де зупинятися кінним екіпажем. Було введено правосторонній рух. Правила з часом змінювалися, доповнювалися. В 1891 році в нашій країні з'явився перший автомобіль. Він мав право їхати зі швидкістю 26 км/год. Нині Правила дорожнього  руху, яким повинні підкорятися не тільки водії, а й велосипедисти, пішоходи записані в ось такій книзі (вчитель показує посібник «Правила дорожнього руху України») і є обов`язковими для виконання. А що чекає тих, хто порушує ці Правила?
- Їх чекають різноманітні покарання. Це можуть бути попередження, штрафи, громадські роботи і навіть ув`язнення.
- Діти, а що допомагає нам орієнтуватися на дорозі і виконувати ПДР?
- Правильно. Це дорожні знаки, дорожня розмітка, світлофор. Що таке дорожня розмітка? (Це лінії, які розділяють дорогу, вказують місця, де можна переходити дорогу пішоходам тощо.)
- А які ви знаєте дорожні знаки?
- Дорожніх знаків існує дуже багато, але всі вони поділяються на кілька груп. Це попереджувальні знаки, знаки пріоритету, заборонні знаки, наказові, інформаційно-вказівні знаки та знаки сервісу (демонстрація).
- На жаль, у нашому місті немає світлофора, але всі ми знаємо, для чого він потрібен. Світлофор допомагає учасникам дорожнього руху рухатись по дорозі за допомогою кольорів. Які кольори має світлофор? Що вони означають?
- Звичайно, водіями ви станете, коли виростите, але я впевнена, що всі полюбляють їздити на велосипедах, так? Велосипедисти є такими ж учасниками дорожнього руху, як водії та пішоходи. А тому вони теж повинні дотримуватися певних правил. Давайте перевіримо, чи знаєте ви правила для велосипедистів? Я буду задавати питання та давати кілька варіантів відповідей, а вам необхідно обрати правильний.
1.   На велосипеді, який не обладнаний дзвінком, передньою фарою, ліхтарем і двома діючими незалежно одне від одного гальмами:
а) їздити можна, якщо видимість добра;
б) їздити по дорогах не можна:
в) їздити можна, тільки дуже обережно і близько до правого краю проїжджої частини.
2.   Попереджувальний сигнал про зміну напрямку руху велосипедист повинен подавати:
а) тільки в разі обгону чи повороту направо;
б) тільки в разі обгону чи повороту наліво;
в) завжди, коли змінює напрямок руху.
3.   З настанням темноти:
а) достатньо, якщо велосипедист буде освітлювати дорогу ввімкнутим кишеньковим ліхтариком;
б) на велосипеді повинні бути увімкнені передня фара і задній ліхтар (або червоний світловідбивач).
4.   Якщо на шосе позначено три дорожні смуги, відокремлені поздовжніми переривчастими лініями, то треба їхати:
а)  по правій чи середній смузі — на власний розсуд;
б) по середній смузі;
в)  по правій дорожній смузі на відстані одного метра від краю проїжджої частини.
5.   Велосипедисти, які ідуть групою по шосе, можуть рухатися:
а)  в два ряди;
б) тільки по одному, один за другим;
в)  утри ряди на відстані одного метра один від одного.
6.   На перехресті з регульованим рухом велосипедист, який робить поворот:
а)  має перевагу в русі перед пішоходами, які йдуть на зелений сигнал світлофора;
б) повинен уступити дорогу пішоходам, які переходять вулицю на зелений сигнал світлофора;
в)  не зобов'язаний поступатись пішоходам, які переходять вулицю на зелений сигнал світлофора, але повинен бути обережним.
7.   Попереджувальний сигнал про зміну напрямку руху вліво велосипедист подає:
а) спокійним підняттям руки;
б) помахом руки;
в)  чітким викиданням руки вліво.
8. Працівник міліції у формі чи автоінспектор має право зупинити велосипедиста:
а)  в будь-якому випадку;
б) тільки коли велосипедист порушує правила дорожнього руху;
в)  тільки коли велосипед технічно несправний чи не повністю обладнаний.
9.   Велосипедист, який став учасником дорожньо-транспортної пригоди:
а)   може продовжувати рух, якщо жоден з учасників пригоди не отримав серйозної травми;


б) зобов'язаний у будь-якому випадку зупинитись.
10. Під час руху по шосе велосипедист:
а)  може їхати, не тримаючись за кермо, якщо поблизу немає жодного транспортного засобу;
б) в жодному разі не має права їхати, не тримаючись за кермо;
в)  може їхати, не тримаючись за кермо, але обидві ноги повинні бути весь час на педалях.
11. Швидкість велосипедист повинен вибирати:
а) тільки згідно з вимогами дорожніх знаків, які обмежують швидкість руху;
б) лише з огляду на технічний стан велосипеда і видимість на дорозі;
в) згідно з обставинами, ураховуючи стан дороги та видимість, а також
пам'ятаючи, що він повинен знизити швидкість чи зупинитись, якщо цього вимагатиме ситуація.
         А зараз я пропоную вам переглянути мультимедійну презентацію про безпеку на дорозі та прийняти участь в інтерактивній бесіді (перегляд презентації).
         Учитель. Прослухаємо невелику, але дуже важливу пам’ятку з правил дорожнього руху.

Пам’ятку, по-черзі, зачитують два учні (попередньо підготовлену).

1. Ходити по тротуарах і пішохідних доріжках, дотримуючись правої сторони.
2. Узбіччям ходити тільки тоді, коли немає іншого безпечнішого шляху. При цьому йти тільки назустріч руху транспорту і в світлу пору доби.
3. Перед тим, як починати перехід через дорогу, вулицю треба зупинитись і приготуватися до переходу, поглянути на обидві сторонни
(спочатку на ліву, потім на праву) і лише тоді починати рух.
4. Перетинати проїжджу частину по назначених пішохідних переходах. Суворо виконувати сигнали світлофора і регулювальника.
5. При відсутності в зоні видимості переходу чи перехрестя переходити дорогу, вулицю, залізничний переїзд треба під прямим кутом до краю проїжджої частини на ділянці, яка вона добре проглядається.
6. Іти, а не бігти через дорогу.
7. Допомагати в переході вулиці тому, хто цього потребує (незрячим, людям похилого віку, малюкам).
8. Стримувати тих дітей, які своєю недисциплінованою поведінкою створюють аварійні ситуації на дорогах.
9. Бути вихованим, культурним. Виконувати усі обов’язки пасажира.
10. Дотримуйся правил їзди на велосипеді.
11. У разі дорожньо-транспортної пригоди надавати можливу допомогу потерпілим і перебувати на місці до прибуття працівників міліції.

Вправа «Ланцюжок»
         Учням, по-черзі, пропонується назвати по одному правилу дорожнього руху.
-         Молодці, діти! Сьогодні я переконалася, що всі ви добре знаєте і дотримуєтесь ПДР.
До побачення! Будьте уважними на дорозі, адже від цього залежить ваше життя та життя людей, що вас оточують.
Пам'ятка з правил дорожнього руху!



Перший урок
"Щоб у серці жила Батьківщина!"
Мета: формування в учнів почуття патріотизму, любові до свого народу, його історії та героїчного минулого; розуміння цілісності й соборності України; розвивати мотивацію, спрямовану на підготовку до захисту Вітчизни, на прикладі подвигу героїв, виховувати громадянські почуття, свідому соціальну активність та відповідальність.
Обладнання:  карта України, записи висловів про Україну, прислів’я, приказки про рідний край, ватман «Дерево життя», клей, ноутбук.
Музичне оформлення: відеоролики: «Лише у нас на  Україні», «Я люблю Україну свою», запис Державного Гімну України.
Оформлення: елементи народної символіки; плакати із зображенням Державного Прапора України, Державного Герба України.
Лейтмотив заходу: Україна, громадянин, патріот, незалежність, історія народу, народна пісня.
Хід уроку
І. Організаційний етап
На екрані демонструється відео фрагмент  пісні І. Федишин  «Лише у нас на Україні».
ІІ. Мотивація навчально-виховної діяльності учнів.
1.    Оголошення теми уроку.
Учитель: Дорогі діти, у нас зараз пройде незвичайний урок. Сьогодні ми будемо говорити про нашу державу. 
Багато людей зізнаються, що Майдан змінив їх сприйняття музики. Скажімо, абстрактні раніше слова Гімну отримали об'ємність, викликають сильні емоції і справжній патріотизм. У тривожні моменти люди їм оберігаються, як щитом.
Учитель: Є нація! Хай знають всі у світі:
Ми є! Народ піднявся із колін!
І переможно сонце правди світить,
Співає гордо наш Державний Гімн.
Звучить Державний Гімн України

Учень 1: На світі багато чудових країн,
Мені наймиліша, найкраща країна,
Яка піднялася, мов Фенікс, з руїн,
Безсмертна моя Україна.
Учень 2: Ти з давніх віків непокірна була
І волю свою боронила невпинно.
Нарешті збулося – її здобула
Звитяжна моя Україна.
Учень 3: На землях твоїх неозорих степів
Живе працьовита і чесна родина,
Хвилюється колосом стиглих хлібів
Моя золота Україна.
Учень 4: В садах і дібровах в вечірні часи
Чарує нас пісня дзвінка солов’їна,
І чути співочі дівчат голоси, –
Пісенна моя Україна.
Учень 5: Тепер ще не легко живеться тобі,
Є в тому, мабуть, особлива причина.
Та все подолає в тяжкій боротьбі
Незламна моя Україна.
Учень 6: Квітуй, мов калина, над плесами вод,
Будь в дружбі і праці міцна та єдина.
Хай буде щасливим твій вільний народ,
Прекрасна моя Україно!
ІІІ. Основна частина
Учитель: Подивіться, будь ласка, у вікно: шепоче замріяний вітер слова кохання річці синьоокій, а день стоїть у шелестах золота та яскравих кольорах осінніх квітів. Обнялися голубе небо і пожовкле колосся безкраїх степів. Такою ми бачимо під вересневим сонцем нашу неньку – Україну. Вона горда  від того, що зуміла виховати людей, здатних об’єднатися на Майдані, здобути волю, вибороти справедливість. Ми заявили про себе, як про велику націю, гідну зайняти достойне місце у світовій спільноті.
Учитель:   Кожному з нас  необхідно усвідомити, за що боролися учасники Євромайдану і заради чого пожертвували своїм життям загиблі в зоні АТО українські воїни.
Вшануємо їх пам’ять хвилиною мовчання.
Хвилина мовчання
Учитель: Про етапи становлення України, її історію  вам розкаже учень-історикознавець.
Учень-історикознавець: Віддавна на території України існували держави скіфів, сарматів, готів та інших народів, але відправним пунктів української державності і культури вважається Київська Русь.
Формування новітньої нації припало на часи визвольної війни 1648-1657 років під проводом Богдана Хмельницького проти Речі Посполитої. Результатом війни стало заснування в України козацької держави – Війська Запорозького.
У ХVІІІ столітті козацька автономія була ліквідована. Під час української революції початку ХХ століття постало декілька національних держав: Українська Народна Республіка, Українська Держава, Західно-Українська Народна Республіка.
У 1919 році  відбулося  возз’єднання   українських земель, проголошено  Акт   злуки. У 1922 році Українська  республіка   ввійшла до складу Радянського   Cоюзу. Сучасна держава Україна   утворилась у результаті  розпаду   Радянського   Cоюзу 1 грудня 1991 року.
Україна – унітарна держава, територія якої поділяється на адміністративно-територіальні одиниці, що не мають статусу державних утворень і не володіють суверенними правами.
Учитель:  А зараз ми проведемо вікторину «Чи знаєте ви Україну?» Дайте відповідь на такі питання:
Вікторина «Чи знаєте ви Україну?»
1. У якій півкулі знаходиться на карті наша Батьківщина? У східній
2. На якому материку ми живемо? Євразія
3. Які країни межують з Україною на півночі? Білорусь
4. З якою державою Україна межує на сході? Росія
5. Коли країна проголосила свою незалежність? 24 серпня 1991 року
6. Де знаходяться географічний центр Європи? На території України в
Закарпатській області поблизу с. Ділове
7. Як називається найвища вершина Карпат? Гора Говерла, 2061 м
8. Яка найбільша річка в Україні?  Дніпро
9. Як називається столиця України? м. Київ
10. Яке найбільше озеро в Україні? озеро Сасик
Учитель: Щороку ви поглиблюєте, збагачуєте новим змістом поняття «Батьківщина». Нещодавно поняття «Батьківщина» обмежувалось для вас рідною хатою, де вперше пізнали любов та опіку мами і тата, ласку бабусі, мудрість дідуся, тепло родини. Проминуло раннє дитинство  – і вже стежинка від хати повела вас до школи. Саме тут відкрили для себе, що ви не просто діти своїх батьків, а ще й українці, а Батьківщина наша – Україна, велика і прекрасна. Україна  – одна з найбільших держав Європи. За офіційною статистикою на 1 січня 2014 року в Україні проживає 45,5 мільйонів осіб. За цим показником Україна займає 29 місце у світі. Оскільки це велика країна, то живуть у ній люди різних національностей. Поряд з українцями на території України проживають представники понад 100 національностей.
Зараз ми з вами проведемо конкурс «Мовознавство для допитливих»:
Конкурс «Мовознавство для допитливих»:
Учитель: Завдання: здійсніть подорож містами України і скажіть, хто вас зустріне:
у Києві – (киянин);
у Кіровограді – (кіровоградець);
у Харкові –(харків’янин);
у Львові – (львів’янин);
у Сумах – (сумчанин);
у Донбасі – (донбасівець);
в Одесі – (одесит);
у Чернівцях – (чернівчанин);
у Чернігові – (чернігівець);
у Полтаві – (полтавчанин).
Учитель: Мова відіграє важливу роль не лише у становленні націй, але й у житті кожної людини, адже слова мають свою енергетику, а отже  – чинять вплив на нас із вами. Детальніше вам розповість група учнів-лінгвістів.
Учні-лінгвісти:  Український народ має давню історію, він витворив оригінальну й неповторну культуру, відому всьому світові.
Однак   найголовнішою   ознакою, що  дає  йому право називатися  нацією, є мова – його  найбільша духовна цінність. Це  -  найдорожчий скарб, переданий нам попередніми поколіннями, виплеканий у давньому переказі, у народній пісні, у влучній приказці. Пригадаймо слова Панаса Мирного: «Найбільше і найдорожче добро в кожного народу  – це мова. Ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, і розум, і досвід».
Якщо в народу відібрати його мову, він зникне, втративши культуру та історію. Ось як про це свого часу сказала Ліна Костенко: «Нації вмирають не від інфаркту, спочатку їм відбирають мову».
2. Один давньогрецький філософ казав: «Заговори, щоб я тебе побачив». Це дуже символічний вислів із глибоким змістом. Якими побачать українці інші народи, залежить від самих українців. Ми хочемо бути багатомовними та освіченими, хочемо, щоб про нас знав увесь світ, хочемо шанувати та любити рідну мову. Українська мова  – це святі скрижалі української нації, тому її слід берегти, пишатися нею, завжди пам’ятаючи про її значення, про її цілющу, відроджуючу силу:
Ми з нею відомі усюди,
Усе, що треба, нам є
А хто свою мову забуде,
Той серце забуде своє.
Вона, як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот.
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.
В. Сосюра
Учитель:  – Слава країни  – це не лише її територія, мова, природні багатства, а головне – люди, які своїми здобутками прославляють країну на весь світ. Слід згадати найвидатніших з-поміж тих, чиї імена назавжди увійшли в історичну пам’ять, у душу народу українського. Про них Вам розкаже група учнів-соціологів.
Учні-соціологи:
1. Тарас   Григорович  Шевченко  – український поет, філософ, письменник, графік, художник, політик, громадський  діяч, і, як кажуть  самі   українці, духовний  батько  сучасного  українського народу.
2. Григорій Сковорода  – педагог, поет, просвітитель, філософ, автор трактатів, байок, пісень.
1. Микола Лисенко, український композитор, автор опер «Тарас Бульба», «Наталка Полтавка», «Енеїда», автор дитячих опер і оперет.
2. Михайло Грушевський  – історик, організатор української науки, професор, автор ілюстрованої історії України.
1. Борис Патон всесвітньо відомий вчений у сфері металургії і технології металів, академік, президент Національної АН України, автор технології зварювання тканин.
2. Ігор Тамм  – видатний фізик-теоретик, лауреат Нобелівської премії з фізики. Його дитинство пройшло у Єлисаветграді (нині Кіровоград), закінчив Єлисаветградську чоловічу гімназію (1913 р.).
1. Микола Амосов  – видатний український лікар, учений у сфері серцево-судинної хірургії, біокібернетик.
2. Леонід Каденюк – перший космонавт незалежної України, Герой України.  Відомі українські спортсмени:
1. Сергій Бубка (стрибки з жердиною), Лілія Подкопаєва (спортивна гімнастика), Оксана Баюл (фігурне катання), Яна Клочкова (плавання),  Олег Блохін і Андрій Шевченко (футбол), Ірина Дерюгіна і Ганна Безсонова (художня гімнастика), брати Віталій та Володимир Клички, Василь Ломаченко і Олександр Усик (бокс).
         Учитель:Україна багатонаціональна, багатомовна, але Україна єдина.
Пам’ятаємо, не забуваємо і цінуємо нашу Батьківщину. Збережемо наш патріотизм, віру та силу духу для наступних поколінь.
Демонстрація відеофрагменту пісні А. Матвійчука «Я люблю Україну свою»
Учитель:  – У прислів’ях, приказках, крилатих виразах втілені моральні цінності українського народу, які живуть сотні років та висвітлюють найвищу мудрість – як бути Людиною.
Конкурс «Закінчити прислів’я»
         Учні отримують картки, на яких вказано початок прислів’я, їх завдання – закінчити прислів’я (учні, по-черзі, зачитують прислів’я  з картки та говорять його закінчення).
«Без верби і калини…» (немає України).
«Людина без рідної землі…» (як соловей без гнізда).
«За рідний край…»  (життя віддай).
«Та земля мила…» (де мати народила).
«За народ і волю…» (віддамо життя і долю).
«Жити – …» (Вітчизні служити).
«Нема на світі другої України…» (немає другого Дніпра).
Запрошую вас до країни здогадок. Зіграємо разом у «Вірю/не вірю». Ваше завдання сказати, на вашу думку це правда чи такого не існує.
1) У селі Межиріччя Рівненьської області була знайдена найдавніша у світі мапа- її вибили на кістці мамонта близько 14,5-15 тис. р. тому. +
2) Пабло Пікассо був у захопленні від робіт української художниці Катерини Білокур (1900-1961). Коли в 1954 р. він побачив її роботи на виставці, то сказав, що вони геніальні. +
3) Найбільші чоловічі монастирі йменуються Лаврами. Статус Лаври мають лише шість монастирів у світі. Один з них знаходиться в Україні. (3 лаври на території України) - Це Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра в Києві, що отримала цей статус ще у 1598 р., Свято-Успенська Лавра в м. Почаїв і Святогірська Свято-Успенська Лавра на Донеччині.
4) Українці, а саме конструкторське бюро Антонова, розробили літак із найбільшою у світі вантажопідйомністю — Ан-225 «Мрія». +
5) Україна посідає 5 місце у світі за кількістю громадян з вищою освітою. (четверте місце) - Населення України належить до найбільш освічених, а кількість людей з вищою освітою на душу населення — вища за середньоєвропейський рівень.
6) Українського пауерліфтера Дмитра Халаджі внесено до Книги рекордів Гіннесса, як автора більш ніж двох десятків рекордів. +
 7) До майже повного руйнування у 1240 році монголо-татарами Київ був одним з найбільших міст Європи, в п’ятдесят разів більшим за Лондон, в десять – за Париж. +
Чи всі факти були для вас знайомими? Що вас найбільше здивувало? (Відповіді учнів)
ІV. Підведення підсумків.
Чи чули ви про таке поняття, як «дерево життя»? (Відповіді учнів).
 Це унікальне зображення дерева в українському образотворчому мистецтві та вишивці з певними елементами: птахами, квітками, листям. Воно символізує наш народ та його життя. У такий день я б хотіла вам запропонувати зробити спільне панно під назвою «Дерево життя». Давайте вкладемо всі свої найкращі почуття у цей витвір мистецтва. Стовбур ми маємо вже намальований, тепер його уквітчаймо синьо-жовтими малюнками. (На ватмані зображений коричневий стовбур, учні по черзі підходять і за допомогою клею розміщують квіти на гілках, говорячи при цьому фразу «Я люблю Україну за… або Я люблю Україну, бо… »).
Нехай Україна так квітне, як це дерево, нехай небо буде чистим і мирним, нехай люди будуть щасливими і здоровими! Слава Україні!
Учитель: На цьому урок наш закінчено. Всього Вам найкращого. Миру та
злагоди   Вашим родинам. Будьте здорові, любіть та поважайте своїх батьків та вчителів. Дякую Вам за увагу.

Використана література
1.     Відеофрагмент пісні І. Федишин «Лише у нас на  Україні»;
http://www.youtube
2.    Відеофрагмент пісні А. Матвійчука «Я люблю Україну свою»
http://www.youtube
3. Природні  ресурси  України   П. С. Гнатів, П. Р. Хирівський, О. Д. Зинюк. – Львів : Камула, 2012.
4. Кусок Т. Україна  – держава європейська / Т. Кусок // Позакласний
час. – 2005. – № 15-16.
5. Новий довідник: Історія України / упор. С. Крупчан, Т. Крупчан,
О. Скопченко, О Іванюк. – К. : ТОВ «КАЗКА», 2005. – 736 с.



Проект
Назва проекту. Здоров'я мати – вік біди не знати!
Учасники проекту: учні 8 класу.
Тип проекту: груповий.
І. Актуальність
Здоров'я  - найцінніший скарб життя. Воно забезпечує повноцінне та благополучне життя людини, його берегти потрібно ще з дитинства – вести здоровий спосіб життя. Тому в школі учні мають обов’язково ознайомитися з правилами щодо збереження і зміцнення здоров'я . Дотримання правил здорового способу життя допоможе вирости здоровим і міцним, не хворіти, успішно навчатися, добре працювати, жити довго і щасливо. Не даремно існує прислів’я: «Здоровий злидар щасливіший від багача».
ІІ. Мета й завдання проекту
·        систематизувати інформацію про здоровий спосіб життя;
·        ознайомитися зі способами загартовування організму;
·        ознайомитись із факторами , від яких залежить здоров'я;
·        ознайомитися з основними складовими здорового способу життя;
·        визначити переваги ранкової зарядки;
·        створити презентацію, інформаційний бюлетень з метою формування почуття особистої відповідальності, виховання здорового способу життя;
·        опрацювати літературні джерела;
·        розвивати пізнавальні інтереси учнів;
·        формувати життєві компетенції учнів.


ІІІ. Етапи проекту
1.    Підготовчий етап (розробка проектного завдання)
Перед початком проекту учні ознайомлюються з учительським буклетом, з якого вони дізнаються про проект, його мету, завдання та календар виконання. Був визначений очікуваний результат проектної діяльності  -  презентація про здоровий спосіб життя, інформаційний бюлетень. Учитель ознайомила учнів з умовами захисту й критеріями оцінювання проектного дослідження.
2.    Пошуковий етап (етап роботи над проектом)
На цьому етапі роботи здійснювався пошук, аналіз та відбір необхідної інформації, було проведено опитування учнів про значення ранкової зарядки. Під час складання проміжних звітів про хід та результати роботи відбувалася систематизація матеріалу відповідно до теми проекту.
3.    Підсумковий етап
При підбитті підсумків проектного дослідження відбувалося поетапне структурування отриманої інформації та проведених досліджень, визначалися ключові питання презентації, інформаційного бюлетеня проектної роботи, зміст та форма представлення матеріалів презентації.
4.    Оформлення звітів
Звіт було отримано як у письмовому вигляді, так і у вигляді презентації, інформаційного бюлетеня.
ІV. Стислий опис проекту
Перед початком проекту учні ознайомлюються з учительським буклетом, з якого вони дізнаються про проект, його мету, завдання та календар виконання. Їм повідомляють, що вони мають можливість дати відповідь на питання «Чому люди говорять: «Без здоров’я нема щастя», «Здорове тіло – продукт здорового розуму», «Гроші загубив – нічого не загубив, здоров’я загубив – усе загубив» та вдосконалити свої навички роботи на комп’ютері у програмах Power Point, Publisher. Після цього учні, обравши тему, над якою будуть працювати, форму кінцевого продукту та об’єднавшись  за бажанням у групи, розпочинають пошук інформаційних джерел відповідно до обраної теми. Протягом першого тижня триває робота з інформаційними джерелами: опрацювання, аналіз та синтез знайденої інформації, підбір необхідних ілюстрацій. Учні оформляють остаточний продукт проекту, готуються до захисту проекту, оцінювання  внеску кожного члена групи в створення продукту проекту та на початку другого тижня презентують підготовлений продукт. Результати спостережень демонструють у презентації. Учні створюють інформаційний бюлетень.
У результаті учасники проекту зробили висновок про важливість ведення здорового способу життя. Адже здоров'я – найцінніший скарб.
V. Інтеграція з навчальними предметами
1. Екологія.
2. Біологія.
3. Інформатика.
4. Фізична культура.
VІ. Очікувані результати
·       розвиток компетентності учнів щодо ведення здорового способу життя;
·       формування бережливого ставлення до власного здоров'я;
·       набуття навичок роботи з комп’ютерними  програмами Power Point, Publisher.




Немає коментарів:

Дописати коментар